Thursday, April 17, 2014

SAHİP OLMAK YA DA OLMAK



sahip olmak ya da olmak 1


SAHİP OLMAK YA DA OLMAK

Erich Fromm

Tüm kültür tarihinin en iyi ve önemli kitaplarından biri. Zihin açıcı, şok edici, hayat değiştirici kitaplardan.

Erich Fromm, Sevme Sanatı, Sevginin ve Şiddetin Kaynağı, İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri gibi tartışmasız başvuru kitaplarının yazarı. Wilhelm Reich ile birlikte insan özgürlüğünün, enerjisinin, sevgisinin arayışında olan iki müthiş insandan biri.

Sahip olmak ya da olmak. Adı üzerinde kitabın. To Have or To Be. Sahip mi olacağız yoksa sadece olacak mıyız. Günümüzün en büyük paradoksu bu.

Sahip olmak, bir şeylerin bizim olması, nesnelere sahip olmak, sevgiye, bir insana, duygulara, düşüncelere sahip olmak. Evim var, sevgilim var, alayım tüketeyim evde olsun, bu resim kalemi süper alayım, bu parfüm şişesi süper, bende olmalı, ah bu kitabı alayım, okumasam da dursun yanımda, okumuş gibi olurum, en azından kendimi iyi hissederim, bu kitaba sahip olursam, içindeki bilgilere nasıl olsa her an ulaşabilirim, bu da benim gelişmişliğimi gösterir, bu elbise beni kool gösterir, bu oje havalı, bu kokulu mumları seviyorum o halde ben çok zevkliyim, şimdi bir de bitkili bir banyo yapayım, sonra da iyi bir tatil, deniz kıyısında olsun, konfor olsun, her şeye sahibim ne güzel.

Bilgim var, sevgim var, sözcükler ne kadar önemli, sözcükler niyetimizi gösteriyor. Sahibim bir şeylere o halde varım. Bu kitaplar kitaplıkta, bu film arşivi, bu nesneler, nesneler imparatorluğu, bütün bu nesneler ve nesneleştirdiğimiz duygular, düşünceler, sevgiler, sahte sevgiler, hepsi çevremizde bir güvenlik alanı oluşturuyor ve biz de kendimizi var sanıyoruz. Ne kadar dünya o kadar varız. Biriktiriyoruz, sahip oluyoruz, heeey, benimsin dünya, ben varım işte. Biriktiriyorum o halde varım.

Bir de sahip olmadan sadece olmak var. Sadece yaşamak. Sevgilim var değil, seviyorum, bu konuda bilgim var değil, biliyorum, öğreniyorum, bu kitabı okuyorum, bu kitabın benim olması değil önemli olan. O nedenle en sevdiğin kitabı ver ki, o kitabın varlığı olmasın seni güçlü mutlu huzurlu olma yanılsamasına sokan, nesnelerin, sahte sevgilerin, yalan bilgilerin arkasına sığınma. Film arşivin hiç bir işe yaramaz, seni özellikli kılmıyor, senin sinemadan anladığını veya sevdiğini de göstermiyor, sadece biriktirerek bu dünyada yerini sağlamlaştırma çaban bu. Gör bunu, ne kadar nesne o kadar kazık çakıyorsun bu dünyaya, ne kadar sevgi o kadar varsın.

Ama sahtesin arkadaşım.

Not:4/4


No comments:

Post a Comment